![]() |
Faqta (wereldoriëntatie, wetenschap en burgerschap) Kinderen zijn van nature leergierig. Montessori spreekt van de "jonge onderzoeker". Wij willen de kinderen stimuleren en uitdagen om de wereld te onderzoeken en te ontdekken. Het leerplatform Faqta komt aan deze behoefte tegemoet. Bij Faqta worden de vakgebieden thematisch aangeboden in 'units', waardoor de losse vakgebieden een geheel vormen. Faqta is betekenisvol leren. |
Thematisch onderwijs Het International Primary Curriculum is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen van 4-12 jaar, gericht op de creatieve en zaakvakken. Het IPC richt zich op het leren, helpt de leerlingen om te leren, en laat de leerlingen genieten van wat ze leren. Bij het IPC gaat het om weten, vaardigheden en begrip. |
![]() |
Werken met doelen Het IPC kent een duidelijk leerproces met specifieke leerdoelen voor elk vak. De vakinhoudelijke doelen hebben betrekking op de kennis (de feiten en informatie die leerlingen te weten komen), de vaardigheden (de praktische bekwaamheden waarover leerlingen dienen te beschikken) en het begrip (het diepere bewustzijn over belangrijke begrippen die zich in de loop der tijd ontwikkelen). Er zijn vakinhoudelijke doelen voor natuur en techniek, ICT, ontwerptechnologie, geschiedenis, aardrijkskunde, muziek, lichamelijke opvoeding, kunstzinnige vorming en mens en samenleving. |
![]() |
21 ste eeuwse vaardigheden Binnen IPC komen de 21ste eeuwse vaardigheden aanbod. Door het stellen van persoonlijke doelen, ontwikkelen onze leerlingen kwaliteiten die ze nodig hebben in de 21 ste eeuw. Onze leerlingen zijn daardoor in staat om met verandering in hun leven om te gaan. Er zijn persoonlijke doelen voor: onderzoek, aanpassingsvermogen, veerkracht, communicatie, moraliteit, samenwerking, respect, verantwoordelijkheid en zorgzaamheid. |
Kenmerken van IPC onderwijs:
|
![]() |
Voorbereide omgeving De 'leerwanden' van IPC (groep 3 t/m 8) maken het leerproces van de kinderen visueel en inzichtelijk. Deze wand is van grote betekenis voor het onderwijsleerproces binnen de units. Daarnaast beschikken alle midden- en bovenbouwklassen over een groot aantal chromebooks. Ook onze goed uitgeruste bibliotheek is een belangrijke voorwaarde voor goed IPC onderwijs. |