jezelf ontwikkelen doe je samen
  Onderbouwinformatie
De dag nadat je kind 4 jaar is geworden, start het bij ons op school. De eerste week is een 'wenweek' waarin je kind halve dagen (tot ca. 11.45 u) naar school gaat. De eerste dagen komt er veel op je kind af. We adviseren om je kind nog niet meteen naar de BSO te laten gaan.
Vier tot zes weken van te voren ontvang je als ouders (digitale) post met de naam van de groep en de leerkracht en praktische informatie over de onderbouw. Je kind ontvangt zelf rond zijn of haar verjaardag een welkomstkaartje van ons.

Afhankelijk van de zomervakantie starten onderbouwleerlingen die in juni jarig zijn voor of na de vakantie. Start je kind na de zomervakantie dan is de kennismaking met de klas en de leerkracht op de 'vrolijke ochtend' voor de vakantie. Bij het starten na de zomervakantie ontvangen zij in ieder geval een uitnodiging voor de 'vrolijke ochtend'. Tijdens deze ochtend maken alle leerlingen kennis met hun nieuwe groep, klasgenootjes en leerkracht. 

In verband met de drukke decembermaand starten kinderen die van eind november of december zijn in overleg met de school vaak na de kerstvakantie. 

Is je kind geboren in de tweede helft van het schooljaar dan start het in groep 0 om na de zomervakantie door te stromen naar groep 1/2. 
 
  Als je kind bij ons start verwachten we al een zekere mate van zelfredzaamheid. Niet voor niets is het motto van montessorionderwijs 'help het me zelf te doen'. Uiteraard is je kind zindelijk en kan het zelf zijn billen vegen. Je kind kan zich zelfstandig aankleden en ook het aan- en uittrekken van de jas is geen probleem. Het helpt als je kind al gewend is om thuis taakjes te doen. Op de basisschool word je als ouder niet dagelijks geïnformeerd over het reilen en zeilen van je kind. Voor veel ouders is dit wennen. Ga er vanuit dat geen nieuws, goed nieuws betekent. Na enkele weken is er een eerste oudergesprek voor de leerlingen die instromen in groep 1. De leerkrachten van groep 2 brengen een huisbezoek. Het is een informeel bezoek en bevordert de laagdrempeligheid van de school.
 

Ik eet het beter

Op school eten we een gezond 10 uurtje en lunchen we gezond. Het dagelijkse 10 uurtje is bij voorkeur gruit (groente of fruit), water of een andere gezonde dorstlesser. Voor de lunch zien we graag boterhammen met een gezonde dorstlesser.

Als school willen we verantwoorde traktaties. Voor ons betekent dit bescheiden traktaties en kleurstof vrij. In elke klas zitten kinderen die hyperactief reageren op (te veel) kleurstof. Chips, lolly's, kauwgum en zeer ongezonde traktaties worden niet op school gegeten. Ongezonde traktaties laten we de jarige wel uitdelen maar daarna vragen we  de traktatie mee naar huis te nemen. Wil je zelf bakken? Doe dit dan zo gezond mogelijk, met natuurlijke grondstoffen. Wat is er mis met een naturel cakeje, in een bescheiden formaat? Op internet vind je talloze ideeën over gezond trakteren. Het is altijd leuk dat bij verjaardagen het team niet vergeten wordt. Ook wij vinden het prettig als de traktaties gezond en bescheiden blijven.